Pressemeddelelse – Nej til frihandel

Ole Davidsen og Ole Færgeman har begge været til møde i det nu genopstandne Forum for Madsuverænitet. (Med deltagelse af FBLL, Levende Hav, Noah og Afrika Kontakt).

Fødevaretopmødet er stort iscenesat og består groft sagt af alverdens repræsentanter for fødevareindustrien og deres politiske håndlangere.

Vi vil benytte lejligheden til at gøre opmærksom på, at der er alternativer, og specielt til at protestere imod de miljø- og klimaødelæggende havbrug; (se herom nærmere på lavendehav.dk)  (Og kort om Afrikakontakt: Det er oprindelig aniti-apartheid-bevægelsen i Danmark, som nu arbejder for demokrati i store dele af Afrika, og som i den forbindelse har er tæt samarbejde med La Via Campesina i Syd- og Østafrika.

Se også https://afrika.dk

LVC-Cph
Billede fra pressemeddelelsen om Ole Davidsen og Ole Færgemans møde med afrikanerne, David Otieno, Kenya tv. og Mateus Santos th.
Her er det saxet fra  Europæisk Via Campesinas hjemmeside.

Pressemeddelelsen følger her:

Pressemeddelelse, 07-07-2018:

DANSKE OG AFRIKANSKE BØNDER SIGER NEJ TIL FRIHANDEL.
På et møde mellem repræsentanter for afrikanske og danske bønder og husmænd var deltagerne enige om, at frihandel kun gavner udenlandske selskaber og desuden fremmer industrielt landbrug på bekostning af den lokale fødevareproduktion.
Mateus Costa Santos, fra sekretariatet for La Via Campesina Southern and Eastern Africa (LVC SEAf), og David Calleb Otieno, Kenyan Peasants League (medlem af LVC SEAf), mødtes tirsdag d. 12-06 2018 i København med repræsentanter for de danske småbønder og husmænds organisation, Frie Bønder – Levende Land /La Via Campesina Denmark (FBLL- LVC DK). La Via Campesina er en verdensomspændende organisation med mere end 200 mio. småbønder. Blandt medlemmerne findes desuden landarbejdere, jordløse, oprindelige folk såvel som organisationer for unge og for kvinder. På mødet, som var arrangeret af Afrika Kontakt, blev diskuteret fælles interesser og fremtidigt samarbejde.

I Afrika produceres og konsumeres det allermeste af maden lokalt, og sådan ønsker de afrikanske bønder, at det fortsat skal være. Imidlertid trues det lokalt funderede og bæredygtige landbrug af klimaforandringer, profitstyret råstofudvinding og industrielle produktionsmetoder, der ikke gavner befolkningen, men derimod fordriver bønderne fra deres land og ødelægger de lokale samfund.
”Danske og afrikanske småbønder har fælles interesser, både med hensyn til at bremse ophedningen af jordens atmosfære og at forhindre dumping af europæiske (og nordamerikanske) landbrugsprodukter på markederne i Det globale Syd”, udtaler Ole Færgeman og Ole K. Davidsen fra FBLL, som desuden gør opmærksom på, at danske pensions-opsparere kan gøre både klimaet og afrikanerne en tjeneste ved ikke at investere i f.eks. i den kulmineindustri, der ødelægger vidtstrakte landområder i det sydlige Afrika.
”Vi har brug for en reel demokratisering af beslutningsprocesserne, der vedrører udvikling af produktionen og fordelingen af mad, så at vi kan undgå de fejltagelser, man har gjort i Europa, hvor landbrugspolitikken har fordrevet de europæiske befolkninger til byerne og i katastrofal grad bidraget til klimaforandringer”, siger Mateus Santos. David Otieno er enig og tilføjer: ”I Kenya er jorden opdelt i offentligt ejendom, privat ejendom og fællesejendom. En meget stor del heraf er reelt fælleseje, men er ikke endeligt klassificeret, og for os er det afgørende at sikre bønderne fortsat brugsret til denne fælles jord”.
De danske og de afrikanske småbønder er enige om, at ”globalisering” snarere bør dreje sig om udveksling af idéer, frem for om økonomiske transaktioner og transport af mad over store afstande. Allerede for år tilbage formulerede La Via Campesina begrebet ”Madsuverænitet” (”Food sovereignty”), en idé som i dag er skrevet ind i adskillige landes forfatninger og fortsat bidrager til at udvikle debatten om fremtidens landbrug.

I en fælles udtalelse  fra mødet i København hedder det: ”Vi vil fremover inspirere og støtte hinanden i kampen for – på baggrund af reelt demokratiske beslutningsprocesser – at fastholde og udvikle et bæredygtigt, lokalt rodfæstet landbrug til gavn for det brede flertal af befolkningen i Afrika såvel som i Nordeuropa.”
”Det er os, der brødføder folket og bygger bevægelsen, som vil forvandle Verden.”